söndag 23 november 2008

LSD, någon?

En sak jag har tänkt på länge och mycket, är om allt är verkligt. Är allt som vi tror verklighet? Eller är allt inbillning? Finns jag, du, vi över huvud taget? Och om inte, vad är då detta så kallade liv?

Det jag tror finns, stolar, väggar, kläder, smycken, papper, gem, människor... finns det? Eller är det en fantasirik LSD-tripp inne i min hjärna. Eller är det så att det själva verket är jag som inte finns? Jag kanske bara är någons dröm, en inbillning. Eller så finns inget alls. Jag går omkring och hallucinerar fram saker, och alla andra går omkring och hallucinerar fram saker. Det jag tycker är rött, kanske någon annan tycker är något helt annat. Grönt, kanske. Fast det heter rött.

De röster man hör, finns de? När någon pratar, är det min inbillning eller finns den personen, och säger den personen faktiskt "Är det växtgödningen som luktar ägg?". Eller är det bara min sorgligt förvirrade och överanalyserande hjärna som tror det. Kanske säger den eventuellt existerande personen istället "Nej tack, jag får inte ner en tugga till av morotskakan", eller "3,1415926536...." eller "Voule vou coucher avec moi, ce soir".

Varför finns allt i denna världen? Det är en bra fråga. Kanske är svaret på den: Det gör det inte. Det finns inte. Så om det inte finns något, behöver vi inte ställa oss frågan Varför. Om det inte finns något Därför, kan det inte heller finnas något Varför. Detta enkla svaret kanske är lösningen på gåtan Varför. Jag finns inte, du finns inte, rött finns inte, regnmoln som blir till rymdskepp finns inte, inga ägg ramlar från taket, inga uppstoppade duvor flyger förbi i Danmark, Obama vann inte valet, Bush har aldrig existerat. Inte ens tomten är vaken. För han har aldrig somnat.

Om du tycker detta är förvirrande, prova att byta ut alla Det mot Banan. Det blir inte bättre kan jag tala om. Men vad gör det, Det, Banan, eller Vi finns inte.

//I väntan på att staden ska Implodera


7 kommentarer:

Anonym sa...

Tja, det finns en existens teori som heter något i stil med 'Teorin om överhetens existens' som innebär att vi egentligen är "the imagination of a far superior being, queerer than we can suppose". Det är ganska intessant.

Kristoffer sa...

Gick och tänkte i skolan en dag. Tänk om alla är färgblinda och de vi kallar färgblinda egentligen ser de riktiga färgerna?

MalinW sa...

Okej, men säg att det vi hör hörs, alltså de som pratar med oss säger verkligen något. Men de ohörda ljuden - är de ljud? Ett träd som faller i skogen till exempel, kan man säga att det låter?

Anonym sa...

"Jag tänker, därför finns jag"

Anonym sa...

Haha som liten tänkte jag "tänk om vi är små molekylegrejer som vandrar runt i någon huvud. Att jorden bara är en liten grej i hela stjärnsystemet som det är en liten del i någons hjärna" haha xD typ. Älskar dina tankar <3

Anonym sa...

Alltså, jag älskar att läsa dina blogginlägg! det får en att tänka, mycket! Ibland lite för mycket, men det gör ingenting. Jag behöver tänka, på djupare saker då jag inte umgås med världens djupaste kompisar... Vilket ibland är bra det med, för jag gillar inte att tänka för mycket, då inser man hur deprimerande världen egentligen är...

Men tack för att du skriver så bra och tankeväckande bloggar! <3

Anonym sa...

sådär brukar jag tänka lite av och till..Och frågorna blir fler och allt mer förvirrande. Men extremt bra inlägg :)
När jag var liten trodde jag att vi var som dockor i ett dockhus ungefär, som styrdes av osynliga jättar.
och en helt annan sak föresten..Jag älskar Salvador <3